System automatycznej numeracji dokumentów pozwala na definiowanie sposobu numeracji dla różnych rodzajów dokumentów.
Menu NUMERACJA wyświetla listę typów dokumentów rejestrowanych w programie. W rejestrze aktywna jest funkcja dopisania pozycji oraz modyfikacji tabelarycznej. Pola skorowidza numeracji dokumentów: AKTYWNE – znacznik aktywności pozycji kartoteki; OPIS – opis pozycji; PRZED – dwa pierwsze znaki numeru dokumentu; NUMER – numer ostatniego dokumentu zapisanego w programie; PO – typ dokumentu, zapisywany w numerze dokumentu po numerze kolejnym; ROK; TERMIN DO – data, do której obowiązuje numeracja. Przy wystawieniu dokumentu w okresie niezdefiniowanym w tabeli, automatycznie w programie zostaje dopisany wiersz dotyczący nowej numeracji dokumentów. Dotyczy to np. numeracji w nowym roku kalendarzowym.

System automatycznej numeracji dokumentów pozwala na definiowanie sposobu numeracji dla różnych rodzajów dokumentów.. Menu NUMERACJA wyświetla listę typów dokumentów rejestrowanych w programie. W rejestrze aktywna jest funkcja dopisania pozycji oraz modyfikacji tabelarycznej. Pola skorowidza numeracji dokumentów: AKTYWNE – znacznik aktywności pozycji kartoteki; OPIS – opis pozycji; PRZED – dwa pierwsze znaki numeru dokumentu; NUMER – numer ostatniego dokumentu zapisanego w programie; PO – typ dokumentu, zapisywany w numerze dokumentu po numerze kolejnym; ROK; TERMIN DO – data, do której obowiązuje numeracja. Przy wystawieniu dokumentu w okresie niezdefiniowanym w tabeli, automatycznie w programie zostaje dopisany wiersz dotyczący nowej numeracji dokumentów. Dotyczy to np. numeracji w nowym roku kalendarzowym.
Księgowanie dekretów do dziennika księgowań „na czysto” powinno być realizowane systematycznie po zakończeniu kolejnych miesięcy. Odłożenia księgowania „na czysto” na koniec okresu obrachunkowego w sytuacji istnienia wielu tysięcy dekretów może rodzić problemy techniczne spowodowane zbyt dużą ilością dekretów do przenumerowania i zaksięgowania. Zaksięgowanie dekretów na czysto i będąca ich efektem zmiana stanu dokumentów z predekretowany na zaksięgowany realizowana jest poprzez czynność Renumeruj dziennik i księguj zbiorczo dostępną na liście Księgowość /Dziennik/Dekrety. Czynność wykonywana jest w kontekście wybranego na liście okresu obrachunkowego Analogiczna czynność dostępna jest dla dziennika Bilansu Otwarcia. W parametrach można wskazać datę ograniczającą zakres wykonywane księgowanie dekretów. Wykonanie czynności można również ograniczyć podając określony filtr symbolu numeracji dekretów. Filtrowanie może być zastosowane jeśli numeracja dekretów nie jest narastająca w skali roku lecz miesięczna.
Czynność renumeruj i księguj zbiorczo zawiera w sobie dwie czynności: renumerację bufora księgowań i księgowanie zrenumerowanych dekretów. Renumeracja wykonywana jest na wszystkich dekretach z oznaczeniem Bufor występujących od początku do końca okresu obrachunkowego. Po wykonaniu renumeracji następuje księgowanie dekretów z datami nie późniejszymi niż graniczna data wskazana w parametrach czynności. W przypadku, kiedy dekrety są numerowane narastająco w ciągu roku i zostały zaksięgowane do określonej daty, a pojawi się konieczność dokonania poprawy dziennika księgowania dodatkowy dekret można dodać tylko z datą, do której dokumenty zostały zaksięgowane, np.: czynność renumeruj dziennik i księguj zbiorczo została wykonana do 2011-12-31 więc dodatkowy dekret można utworzyć tylko z datą 2011-12-31 i po jego dodaniu po raz kolejny wykonać czynność Renumeracji i księguj zbiorczo. W przypadku, kiedy dekrety są numerowane w obrębie miesiąca, dodatkowy dekret można dodać z datą końca miesiąca.
Moduł enova zarządzający dokumentami magazynowymi. Na podstawie dokumentów magazynowych mogą być tworzone dokumenty sprzedaży i odwrotnie. Poza standardowymi relacjami między dokumentami, Klient ma możliwość definiowania własnych dokumentów i tworzenia zależności między nimi. Ta metoda pozwala na stworzenie dowolnego obiegu dokumentów w firmie bez konieczności „naginania” jej organizacji do systemu. Relacje między dokumentami. Definiowanie własnych powiązań umożliwia tworzenie relacji wielu dokumentów np. Użytkownik ma możliwość przekształcenia jednego dokumentu zakupu do wielu przyjęć magazynowych w różnych magazynach. W systemie można przechowywać dokumenty wzorcowe, które nie wpływają na stany magazynowe, a służą do szybkiego tworzenia innych dokumentów. Typy dokumentów. W systemie enova, w części Handel, występuje najczęściej wykorzystywany standardowy zestaw dokumentów: faktury zakupu, korekty zakupu, faktury (dla firmy, dla osoby fizycznej, MP, do paragonu, zbiorcze) paragony, korekta sprzedaży, rezerwacje, oferty, zamówienia, przyjęcie do magazynu, wydanie z magazynu, przesunięcie międzymagazynowe, rozchód wewnętrzny, inwentaryzacja, strata, nadwyżka i inne. Mechanizm tworzenia własnych dokumentów umożliwia dostosowanie systemu do potrzeb Użytkownika. Numeracja dokumentów jest definiowana przez Użytkownika.Magazyn
W module sprzedaży generowane są następujące dokumenty: faktury, faktury do paragonu, paragony, faktury korygujące. Użytkownik ma możliwość zdefiniowania własnych dokumentów sprzedaży (tylko w wersji Złotej i Platynowej Handlu, nie dotyczy samego fakturowania). Dokument sprzedaży umożliwia podział płatności, wprowadzając różne formy, terminy a nawet płatników. Szeroki zakres filtrowania informacji daje Użytkownikowi znaczące możliwości analizowania danych dotyczących sprzedaży. Numeracja dokumentów jest definiowana przez Użytkownika. W trakcie zamykania dokumentu system informuje o limicie kredytowym kontrahenta, jego zobowiązaniach, w tym przeterminowanych. Możliwe jest zablokowanie sprzedaży z powodu zaległości płatniczych.Sprzedaż
Menu NUMERACJA wyświetla listę typów dokumentów rejestrowanych w programie. W rejestrze aktywna jest funkcja dopisania pozycji oraz modyfikacji tabelarycznej. Pola kartoteki: AKTYWNE – znacznik aktywności pozycji kartoteki, OPIS – opis pozycji, PRZED – dwa pierwsze znaki numeru dokumentu. NUMER – numer ostatniego dokumentu zapisanego w programie. PO – typ dokumentu, zapisywany w numerze dokumentu po numerze kolejnym. ROK TERMIN DO – data, do której obowiązuje numeracja. Przy wystawieniu dokumentu w okresie niezdefiniowanym w tabeli, automatycznie w programie zostaje dopisany wiersz dotyczący nowej numeracji dokumentów. Dotyczy to np. numeracji w nowym roku kalendarzowym.
Menu NUMERACJA wyświetla listę typów dokumentów rejestrowanych w programie. W rejestrze aktywna jest funkcja dopisania pozycji oraz modyfikacji tabelarycznej. Pola kartoteki: AKTYWNE – znacznik aktywności pozycji kartoteki, OPIS – opis pozycji, PRZED – dwa pierwsze znaki numeru dokumentu. NUMER – numer ostatniego dokumentu zapisanego w programie. PO – typ dokumentu, zapisywany w numerze dokumentu po numerze kolejnym. ROK TERMIN DO – data, do której obowiązuje numeracja. br/>Przy wystawieniu dokumentu w okresie niezdefiniowanym w tabeli, automatycznie w programie zostaje dopisany wiersz dotyczący nowej numeracji dokumentów. Dotyczy to np. numeracji w nowym roku kalendarzowym. .Numeracja dokumentów i kartotek
DEMO