Komisjonowanie - order picking. Przepakowanie towarów jest rejestrowane przez dokumenty: Rw – rozładunek palet (wydanie do przepakowania) oraz Pw – załadunek towaru na inne palety (przyjęcie z przepakowania).
Przepakowanie towarów jest rejestrowane przez dokumenty: Rw – rozładunek palet (wydanie do przepakowania) Pw – załadunek towaru na inne palety (przyjęcie z przepakowania). Wydanie do przepakowania rejestrowane jest przez dokument wydania wewnętrznego Rw oznaczony statusem „P”. Wydanie palet z magazynu odbywa się na takich samych zasadach jak przy dokumencie Wz. W nagłówku dokumentu wybierany jest kontrahent, w pozycjach wyświetlana jest lista towarów wybranego kontrahenta. Przy Operacji nie jest rejestrowana pora wyładunku – przepakowanie nie jest ujęte w zestawieniach kosztów. Przyjęcie po przepakowaniu rejestrowane jest za pomocą dokumentu przyjęcia wewnętrznego Pw oznaczonego statusem „P”. W nagłówku dokumentu wybierany jest kontrahent a w pozycjach dokumentu wyświetlana jest lista towarów kontrahenta. Przyjęcie z przepakowania nie jest ujmowane w zestawieniach kosztów. Przy przepakowaniu towaru na mniejsze palety wymagane jest zastosowanie odpowiedniego współczynnika kosztów magazynowania. Koszty magazynowania definiowane w kartotece cennikowej dla kontrahenta umożliwiają zdefiniowane jednej stawki kosztów dla magazynowania. W przypadku, gdy magazynowe palety nie mogą być obciążone pełną stawką za magazynowanie należy wprowadzić odpowiedni współczynnik kosztów. Wartość zapisywana jest w skorowidzu palet dla wybranej pozycji. W obliczeniach kosztów magazynowania stawka za magazynowanie palet ze współczynnikiem obliczana jest jako iloczyn stawki podstawowej i współczynnika. Komisjonowanie - order picking

    Komisjonowanie
    Funkcjonalnośd kompletacji w enova umożliwia realizację uproszczonych procesów produkcyjnych
    Produkt można zarówno „wyprodukować” w procesie kompletacji, jak i kupić u zewnętrznego dostawcy; posiadany na stanie produkt można sprzedać, przesunąć do innego magazynu itp. Zasadniczą różnicą pomiędzy kartoteką produktu i towaru jest to, że produkt posiada zakładkę Kompletacja, na której określamy składniki, z jakich może zostać „złożony” dany produkt.Rodzaje kartotek kompletacji - istnieją dwa rodzaje kartotek używanych dla wykonania kompletacji – produkt i receptura. Kartoteka produktu jest bardzo podobna do zwykłej kartoteki towarowej. Posiada ona stan magazynowy, może byd przyjmowana i wydawana dokumentami innymi niż kompletacja. W odróżnieniu od kartoteki produktowej receptura jest bytem nieco „wirtualnym”. Nie posiada ona stanu magazynowego, nie może zostać kupiona czy sprzedana. Funkcjonalność kompletacji w enova umożliwia realizację uproszczonych procesów produkcyjnych, polegających na przekształceniu: Kilku składników w jeden produkt koocowy (kompletacja – z kilku elementów składamy w jeden produkt/komplet) Jednego składnika w kilka produktów (dekompletacja – jeden element wyjściowy „rozkładamy” na kilka produktów koocowych)Kilku składników do kilku produktów (taki proces najcelniej byłoby określid mianem „przepakowanie” – z kilku elementów wejściowych otrzymujemy kilka produktów koocowych. Taki scenariusz może również odpowiadad powstawaniu odpadów czy produktów ubocznych – w wyniku zadziałania kompletacji obok właściwego produktu powstają dodatkowe produkty uboczne).

    Program pozwala na ewidencję czynności wykonywanych przez pracowników magazynu w powiązaniu z dokumentami przyjęcia i wydania.
    Wykonywanie czynności związanych z obsługą magazynu może być powiązane z rejestracją usług dodatkowych wraz z ewidencją kosztów z tym związanych. Każdy dokument przyjęcia i wydania z magazynu może mieć dopisane dowolne pozycje usług stanowiących wartość dodaną do Operacji przyjęcia oraz wydania. Przykładowymi Operacjami magazynowymi związanymi z obsługą magazynu wysokiego składowania są czynności związane z przepakowaniem towaru z jednej jednostki logistycznej w inną, oklejanie, foliowanie itp. Każda z tych czynności traktowana jako usługa dodana może być ewidencjonowana nie tylko jako oddzielne zapisy w rejestrze usługa (Operacji magazynowych) ale także w powiązaniu z dokumentami przyjęcia do magazynu i wydania z magazynu, a więc bezpośrednio odnoszące się do określonego kontrahenta. Zapisane w ten sposób dane służą do raportowania i zestawiania kosztów usług dodatkowych wraz z możliwością analizy wykorzystania pracy magazynu wynikającej z prac dodatkowych.

    Przygotowany dokument zawiera szczegółową listę pozycji z dokładnością do miejsca składowania, numerów partii lub nośnika. Wydruk dokumentu listy pakowej (picking list) pzowala magazynierowi na zebranie towaru wg określonej ścieżki.
    W magazynach w których istnieje konieczność ścisłej kontroli lokalizacji (miejsc składowania) przechowywanych towarów stosuje się znakowanie miejsc lokalizacji za pomocą specjalnych kodów - oznaczeń. Miejsca składowania oznakowane są etykietą z jawnym określeniem unikalnego miejsca składowania oraz prezentacją tego w postaci kodu kreskowego. Kod kreskowy miejsca składowania generowany jest na podstawie zdefiniowanej struktury magazynu w programie magazynowym. Podczas układania towarów na miejscach lokalizacji magazynier odczytuje kod towaru oraz kod lokalizacji na którą kładzie towar. Dzięki tej Operacji następuje jednoznaczne przypisanie w systemie informatycznym towaru do miejsca lokalizacji. W sytuacji, gdy w magazynie nie jest wykorzystywany radiowy terminal magazynierzy posługują się listą drukowaną na papierze. Szczegółowe rozpisanie artykułów i miejsc składowania pozwala na szybką obsługę oepracji związanych zaróno z przyjmowaniem towarów jak i ich wydawaniem z magazynu.

    Kolektor danych w magazynie wysokiego składu - Obsługa magazynu za pomocą kodów kreskowych i RFID.
    Terminal radiowy w magazynie wysokiego składu lub kolektor danych jest zewnętrznym urządzeniem podłączanym do systemu za pomocą sieci bezprzewodowej WLAN (Wifi) i wyposażony w dotykowy ekran działający pod kontrolą systemu Operacyjnego Windows CE lub mobile. Kolektor - terminal może służyć do wspomagania wielu różnorodnych procesów zależności od potrzeb, dzięki temu, że wyposażony jest w system Windows Mobile i można na nim zainstalować specjalne modułu do obsługi OnLine bazy danych systemu WMS.net. Za pomocą zintegrowanego czytnika odczytuje się kolektorem kody kreskowe z towarów, gniazd paletowych, jednostek ładunkowych. W ten sposób znacząco można przyspieszyć procesy przyjmowania i wydawania towaru z magazynu oraz inwentaryzację. Program WMS.net umożliwia współpracę z kolektorem wyłącznie ONLine za pomocą aplikacji WMS mobile lub poprzez przeglądarkę internetową Terminal dzięki ergonomicznej budowie i małej wadze jest wygodny w użytkowaniu, powinien być wyposażony jest w duży wyświetlacz LCD VGA 320x240 pikseli, 26/48/52-przyciskową klawiaturę. System wyposażony jest w 64/128 MB pamięci RAM i 64/128 MB pamięci Flash ROM. Dodatkowo można zainstalować w kolektorze kartę PCMCIA. Wybrany model musi współpracować z systemem radiowym (sieć radiowa zainstalowana w magazynie) dzięki czemu, magazynier poruszać się może swobodnie i mieć w każdym miejscu aktualny wgląd do bazy danych, a kierownik magazynu, szefo logistyki mogą na bieżąco monitorować pracę obsługi magazynu.Parametry obrotu magazynowego, z jakimi mamy do czynienia w przypadku magazynu, przesądzają o przyjęciu konkretnego rozwiązania. Kryteria rozmieszczenia dóbr w magazynie można podzielić według: Rodzajów asortymentów Dostawców lub dostaw Odbiorców lub odbiorów Przynależności do określonego wyrobu (kompletu) Zastosowania pomocniczych urządzeń magazynowych Metody stałych miejsc składowania Metody wolnych miejsc składowania Rozmieszczenie według częstotliwości pobierania (rotacji). Metoda pozwala wyodrębnić w strefie składowania sektory składowe zgodnie z kryterium analizy ABC zapasów. Posiadając rozeznanie co do podziału asortymentów według kryteriów ABC można wykorzystać mechanizmy skracania drogi przepływu towaru w magazynie. W układzie poziomym towary grupy A umieszczane będą w miejscach składowania w pobliżu najkrótszej odległości od drogi łączącej wejście i wyjście towarów. W układzie pionowym asortyment będzie rozmieszczany zgodnie z zasadami ergonomii pracy rąk człowieka dla regałów obsługiwanych metodami „ręcznymi” lub zgodnie z charakterystyką podnoszenia środkami transportu (średnia wysokość podnoszenia) Automatyczna identyfikacja wykorzystywana przez program umożliwia także: szybki dostęp do danych - za pomocą czytnika kodów kreskowych lub RFID odczytać pełną informację o danym towarze lub nośniku, identyfikowalność nośników - każdy nośnik znajdujący się na magazynie (paleta, big-bag, kontener, itp.) posiada unikalne oznaczenie numerem SSCC zgodnym z systemem GS1, łatwość oznakowania towarów - każdy towar w magazynie oznaczony jest indywidualnym kodem (Numer partii generowany automatycznie przez program w momencie przyjęcia dostawy do magazynu), przez co jest łatwy do identyfikacji w każdej chwili i miejscu.

    Kompletacją w firmie logistycznej nazywa się proces polegający na przygotowaniu (kompletowaniu) towarów pod potrzeby zamówienia. W praktyce polega to na tym, że pracownik otrzymuje dyspozycję kompletacji, która powstała w systemie WMS.

    Klasyczna kompletacja, nazywana czasem kompletacją prostą lub jednostopniową polega na tym, że pracownik magazynu kompletuje samodzielnie jedno zlecenie zamówienia (czasem kilka), a po zakończeniu jego działania towar z zamówienia jest gotowy do spakowania i wysłania. Kompletacja dwustopniowa może być zastosowana w firmach, które stosują zbiorcze przetwarzanie zamówień (tak zwany proces wsadowy), które polega na tym, że w systemie informatycznym gromadzi się większą liczbę zamówień, a następnie przekazuje się je wspólnie do realizacji. Ekonomicznym uzasadnieniem kompletacji dwustopniowej jest to, że zamówienia są do siebie w pewien sposób podobne i na przykład zawierają większość towarów, które się pokrywają. Idea kompletacji dwustopniowej polega na tym, że z magazynu miejsca składowania przywozi się towar do strefy pakowania (kompltacji) stanowiący sumę wszystkich zamówień, które realizuje się danego dnia, a następnie rozsortowuje się taki zbiorczy wsad na poszczególne zamówienia. W zależności od rodzaju towarów, zagęszczenia powtarzających się indeksów w zamówieniach. Celem kompletacji dwustopniowej jest obniżenie kosztów kompletacji, poprzez zmniejszenie liczby pobrań w magazynie wysokiego składowania.



    Windows CE – system Operacyjny opracowany przez Microsoft jako system dla urządzeń przenośnych typu PDA
    Najnowsze wersje systemu spełniają podstawowe kryteria, jakich wymaga system Operacyjny czasu rzeczywistego (RTOS) i Microsoft właśnie w taki sposób promuje swój produkt. Początkowo jednak system był daleki od standardów RTOS, np. nieprzewidywalny był czas oczekiwania na obsługę przerwania. Obecne wersje Windows CE mają już rozbudowany i przewidywalny system przerwań. Nadal jednak istnieją zastrzeżenia, np. stosowanie kolejek LIFO w obsłudze zdarzeń. Windows CE jest zoptymalizowany dla urządzeń o minimalnej pamięci – jądro Windows CE może być uruchomione nawet w 1 MB pamięci. Urządzenia takie często nie mają dysku twardego, więc system może być konfigurowany jako "zamknięty", bez obsługi dodatkowych rozszerzeń (np. może być zapisany w pamięci ROM). System obsługuje 256 priorytetów wykonywania i korzysta z dziedziczenia priorytetów w razie, gdyby doszło do ich inwersji. Podstawową jednostką wykonywania jest wątek, co umożliwia prostsze zarządzanie procesami. Oprócz obsługi przenośnych urządzeń, Microsoft oferuje również Windows CE w komputerach pokładowych samochodów wraz z systemem rozpoznawania mowy mającym zapewnić bezdotykową obsługę systemu Operacyjnego. Istnieją również inne systemy przeznaczone specjalnie na rynek PDA np.: Palm OS, Symbian, PVOS. W większości PDA z systemem Windows CE jest również instalowany pakiet Microsoft Office, który obsługuje pliki z Pakietu Office z komputera PC
    programy Windows CE system operacyjny usługi programowania
      Komisjonowanie - order picking. Przepakowanie towarów jest rejestrowane przez dokumenty: Rw – rozładunek palet (wydanie do przepakowania) oraz Pw – załadunek towaru na inne palety (przyjęcie z przepakowania).. Przepakowanie towarów jest rejestrowane przez dokumenty: Rw – rozładunek palet (wydanie do przepakowania) Pw – załadunek towaru na inne palety (przyjęcie z przepakowania). Wydanie do przepakowania rejestrowane jest przez dokument wydania wewnętrznego Rw oznaczony statusem „P”. Wydanie palet z magazynu odbywa się na takich samych zasadach jak przy dokumencie Wz. W nagłówku dokumentu wybierany jest kontrahent, w pozycjach wyświetlana jest lista towarów wybranego kontrahenta. Przy Operacji nie jest rejestrowana pora wyładunku – przepakowanie nie jest ujęte w zestawieniach kosztów. Przyjęcie po przepakowaniu rejestrowane jest za pomocą dokumentu przyjęcia wewnętrznego Pw oznaczonego statusem „P”. W nagłówku dokumentu wybierany jest kontrahent a w pozycjach dokumentu wyświetlana jest lista towarów kontrahenta. Przyjęcie z przepakowania nie jest ujmowane w zestawieniach kosztów. Przy przepakowaniu towaru na mniejsze palety wymagane jest zastosowanie odpowiedniego współczynnika kosztów magazynowania. Koszty magazynowania definiowane w kartotece cennikowej dla kontrahenta umożliwiają zdefiniowane jednej stawki kosztów dla magazynowania. W przypadku, gdy magazynowe palety nie mogą być obciążone pełną stawką za magazynowanie należy wprowadzić odpowiedni współczynnik kosztów. Wartość zapisywana jest w skorowidzu palet dla wybranej pozycji. W obliczeniach kosztów magazynowania stawka za magazynowanie palet ze współczynnikiem obliczana jest jako iloczyn stawki podstawowej i współczynnika. Komisjonowanie - order picking Komisjonowanie
      Posiada unikalne oznaczenie numerem sscc zgodnym z systemem gs1, łatwość oznakowania towarów - każdy towar w magazynie oznaczony jest indywidualnym kodem (numer partii generowany automatycznie przez program w momencie przyjęcia dostawy do magazynu), przez co jest łatwy do identyfikacji w każdej chwili i miejscu. Softwarestudio od 2013 roku oferuje aplikacje biznesowe na tablety i smartfony z najpopularniejszym systemem mobilnym android. Często proces wydawania poprzedza kompletacja, która może odbywać się: - jednstopniowo - zlecenie po zleceniu - dwustopniowo - atrykuł po artykule - według tras dostawy według kolejności rozładunku. . Różnego typu głowice skanujące umożliwiają odczytywanie kodów kreskowych, 1d, 2d wykonywanie zdjęć oraz odczyt kodów z dalekiego zasiegu. net pierwszym krokiem przyjęcia do magazynu jest podanie numeru nośnika który ma zostać przyjęty (skanowanie numeru nośnika z karty paletowej), w górnej części okna ekranu wyświetlana jest informacja – numer nośnika oraz miejsce położenia jakie zostało zadysponowane przez pracownika biura. Program wyposożny jest w szybkie i proste narzędzia pokazujące co się dzieje z artykułami w okreśłonym przedziale czasu - standardoow analizowane jest ostatnie 30 dni. Kliknij dwukrotnie ikonę narzędzia administracyjne, a następnie kliknij dwukrotnie ikonę menedżer usług internetowych. Odpowiedzialność materialna pracownika za szkodę wyrządzoną pracodawcy wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków wynikających ze stosunku pracy jest egzekwowane wówczas, gdy: niewłaściwe działanie lub zaniechanie działania przez pracownika wina pracownika poniesienie szkody przez pracownika wystąpienie związku przyczynowego między zawinionym zachowaniem pracownika a szkodą, która powstała. Obsługa magazynu wysokiego składowania opiera się na pomocniczych kartotekach miejsc adresowych (miejsca składowania) w których przechowywany jest towar. Zastosowanie takich procedur ma uzasadnienie wszędzie tam, gdzie występują rozbudowane magazyny i znaczeniem kluczowym do sprawnego zarządzania masą towarową staje się wiedza nie ile mamy towaru w zapasie, ale gdzie się on znajduje. Program ewidencjonuje towar w układzie ilościowo wartościowym albo tylko ilościowym. Na bieżąco udostępnia informację o stanach: bieżącym dostępnym ilości zamówień od odbiorców rezerwacji ilościach zamówień do dostawców i wielu innych. . Śledzenie dostaw
      W programie ENOVA za sposób ustalania ceny produktu zależny jest od ustalenia parametru Cena ewidencyjna produktów w Opcjach programu, w gałęzi Handel\Definicje dokumentów\Kompletacja.. Cena produktu może zostać ustalona na podstawie kosztów składników, lub jako stała cena ewidencyjna. Dla pozycji magazynowych kupowanych od dostawców wycena jest stosunkowo prosta, gdyż wynika z kosztów zakupu, ewentualnie podwyższanych o inne składowe np. transport. W sytuacji przyjmowania do magazynu produktów wycena wynika z kalkulajci kosztów wytworzenia.
      Funkcjonalnośd kompletacji w enova umożliwia realizację uproszczonych procesów produkcyjnych. Produkt można zarówno „wyprodukować” w procesie kompletacji, jak i kupić u zewnętrznego dostawcy; posiadany na stanie produkt można sprzedać, przesunąć do innego magazynu itp. Zasadniczą różnicą pomiędzy kartoteką produktu i towaru jest to, że produkt posiada zakładkę Kompletacja, na której określamy składniki, z jakich może zostać „złożony” dany produkt.Rodzaje kartotek kompletacji - istnieją dwa rodzaje kartotek używanych dla wykonania kompletacji – produkt i receptura. Kartoteka produktu jest bardzo podobna do zwykłej kartoteki towarowej. Posiada ona stan magazynowy, może byd przyjmowana i wydawana dokumentami innymi niż kompletacja. W odróżnieniu od kartoteki produktowej receptura jest bytem nieco „wirtualnym”. Nie posiada ona stanu magazynowego, nie może zostać kupiona czy sprzedana. Funkcjonalność kompletacji w enova umożliwia realizację uproszczonych procesów produkcyjnych, polegających na przekształceniu: Kilku składników w jeden produkt koocowy (kompletacja – z kilku elementów składamy w jeden produkt/komplet) Jednego składnika w kilka produktów (dekompletacja – jeden element wyjściowy „rozkładamy” na kilka produktów koocowych)Kilku składników do kilku produktów (taki proces najcelniej byłoby określid mianem „przepakowanie” – z kilku elementów wejściowych otrzymujemy kilka produktów koocowych. Taki scenariusz może również odpowiadad powstawaniu odpadów czy produktów ubocznych – w wyniku zadziałania kompletacji obok właściwego produktu powstają dodatkowe produkty uboczne).
      Program pozwala na ewidencję czynności wykonywanych przez pracowników magazynu w powiązaniu z dokumentami przyjęcia i wydania.. Wykonywanie czynności związanych z obsługą magazynu może być powiązane z rejestracją usług dodatkowych wraz z ewidencją kosztów z tym związanych. Każdy dokument przyjęcia i wydania z magazynu może mieć dopisane dowolne pozycje usług stanowiących wartość dodaną do Operacji przyjęcia oraz wydania. Przykładowymi Operacjami magazynowymi związanymi z obsługą magazynu wysokiego składowania są czynności związane z przepakowaniem towaru z jednej jednostki logistycznej w inną, oklejanie, foliowanie itp. Każda z tych czynności traktowana jako usługa dodana może być ewidencjonowana nie tylko jako oddzielne zapisy w rejestrze usługa (Operacji magazynowych) ale także w powiązaniu z dokumentami przyjęcia do magazynu i wydania z magazynu, a więc bezpośrednio odnoszące się do określonego kontrahenta. Zapisane w ten sposób dane służą do raportowania i zestawiania kosztów usług dodatkowych wraz z możliwością analizy wykorzystania pracy magazynu wynikającej z prac dodatkowych.
      Przygotowany dokument zawiera szczegółową listę pozycji z dokładnością do miejsca składowania, numerów partii lub nośnika. Wydruk dokumentu listy pakowej (picking list) pzowala magazynierowi na zebranie towaru wg określonej ścieżki.. W magazynach w których istnieje konieczność ścisłej kontroli lokalizacji (miejsc składowania) przechowywanych towarów stosuje się znakowanie miejsc lokalizacji za pomocą specjalnych kodów - oznaczeń. Miejsca składowania oznakowane są etykietą z jawnym określeniem unikalnego miejsca składowania oraz prezentacją tego w postaci kodu kreskowego. Kod kreskowy miejsca składowania generowany jest na podstawie zdefiniowanej struktury magazynu w programie magazynowym. Podczas układania towarów na miejscach lokalizacji magazynier odczytuje kod towaru oraz kod lokalizacji na którą kładzie towar. Dzięki tej Operacji następuje jednoznaczne przypisanie w systemie informatycznym towaru do miejsca lokalizacji. W sytuacji, gdy w magazynie nie jest wykorzystywany radiowy terminal magazynierzy posługują się listą drukowaną na papierze. Szczegółowe rozpisanie artykułów i miejsc składowania pozwala na szybką obsługę oepracji związanych zaróno z przyjmowaniem towarów jak i ich wydawaniem z magazynu.
      Skrócenie czasu kompletacji poprzez optymalizację procesów magazynowych, ustalanie ścieżki zbiórki, algorytmy rezerwacji czy obsługa wieloetapowych procesów ( kompletacja dwufazowa, falowa itd. ) pozwala zminimalizować czasy realizacji zleceń magazynowych (proces przyjęcia, kompletacji i wydawania z magazynu). .
      W programie ENOVA za sposób ustalania ceny produktu zależny jest od ustalenia parametru Cena ewidencyjna produktów w Opcjach programu, w gałęzi Handel\Definicje dokumentów\Kompletacja. Cena produktu może zostać ustalona na podstawie kosztów składników, lub jako stała cena ewidencyjna. Dla pozycji magazynowych kupowanych od dostawców wycena jest stosunkowo prosta, gdyż wynika z kosztów zakupu, ewentualnie podwyższanych o inne składowe np. transport. W sytuacji przyjmowania do magazynu produktów wycena wynika z kalkulajci kosztów wytworzenia.Program enova - ceny ewidencyjne
      Dokument kompletacji jest zawsze wykonywany na określonym magazynie. Powstaje pytanie, czy może on np. pobrad składniki z jednego magazynu (a więc utworzyd KPLW na magazynie składników), a przyjąd gotowy komplet (produkt) na innym magazynie (KPLP na magazynie produktów gotowych). Na zakładce Kompletacja, na liście składników/produktów można wskazad magazyn dla każdej pozycji (dla każdego składnika bądź produktu). Jeżeli pole magazyn jest niewypełnione, wówczas dokumenty KPLP i KPLW zostaną utworzone na tym samym magazynie co dokument główny KPL. Jeżeli dla któregoś ze składników określimy inny magazyn, wówczas zawsze KPLW dla tego składnika będzie wykonywany ze wskazanego magazynu. Podobnie wygląda rzecz dla produktów. Ponieważ dla każdej pozycji na liście składników/produktów można wskazad inny magazyn oznacza to, że podczas wykonania jednej kompletacji (dla jednego dokumentu KPL) może powstad wiele dokumentów KPLW i KPLP (po jednym dla każdego magazynu wskazanego na liście składników/produktów).Magazyn dla kompletacji
      Oprócz globalnej możliwości wskazania sposobu wyliczania cen przyjęcia produktu (wg cen ewidencyjnych lub wg kosztów składników), dla każdego produktu/receptury można ustalid ten parametr indywidualnie. Za zmianę sposobu wyliczania kosztów przyjęcia produktu odpowiadają dwa parametry na kartotece towarowej, na zakładce Kompletacja: Indywidualne ustawienia wartości produktu - jeżeli pole jest zaznaczone, wówczas dla danej kartoteki produktowej/receptury będą zastosowane inne ustawienia niż określono w konfiguracji programu. Cena ewidencyjna – w tym polu określamy indywidualną cenę ewidencyjną dla danej kartoteki produktu/receptury. Znaczenie tego pola jest identyczne, jak pola w ogólnej konfiguracji programu – jeżeli jest puste, to dla danego produktu/receptury będzie miała zastosowanie cena wyliczona na podstawie kosztu składników. Jeżeli pole zostało wypełnione – zostanie zastosowana wskazana cena ewidencyjna. W przypadku receptur zastosowanie ceny ewidencyjnej dotyczy wszystkich produktów ujętych na recepturze. Z drugiej strony ten sam produkt na różnych recepturach może zostać przyjęty wg różnych cen ewidencyjnych.Ustawienia indywidualne dla towaru
      W odróżnieniu od kartoteki produktowej receptura w programie ENOVA jest bytem nieco „wirtualnym”. Nie posiada ona stanu magazynowego, nie może zostać kupiona czy sprzedana. Natomiast podobnie jak produkt posiada zakładkę Kompletacja. Przy czym dla receptury na zakładce Kompletacja określa się zarówno składniki jak i produkty. Jest to więc „przepis” jak z określonej listy składników stworzyć określoną listę produktów. Możemy mied więc kilka przypadków: Wiele składników i wiele produktów – w takim przypadku w wyniku „poskładania” z wielu elementów składowych powstaje nam kilka różnych produktów, może to byd np. odzwierciedlenie przypadku powstania produktu głównego i produktów ubocznych czy produktu głównego i odpadów; Jeden składnik i wiele produktów – jest to typowy przypadek „dekompletacji” – przykładowo w wyniku poddania procesowi demontażu z silnika (składnik) powstaje rotor i stojan (produkty); Wiele składników i jeden produkt – jest to przypadek bardzo podobny do kartoteki produktowej. Z tym, że dla produktu możemy podać tylko jedną listę składników (jeden „przepis”). Natomiast w przypadku kart typu receptura możemy stworzyć wiele receptur, posiadających różne listy składników i ten sam produkt (alternatywne receptury dla jednego produktu); Oczywiście można również zdefiniować recepturę posiadającą jeden składnik i jeden produkt. W przypadku kartoteki recepturowej, jako produkty mogą byd wybrane dowolne kartoteki towarowe („produkt” wybrany na recepturze nie musi byd kartoteką typu produkt – może byd kartoteką typu towar) Z drugiej strony składnikami mogą byd zarówno towary jak i produkty – czyli coś, co powstaje jako produkt w wyniku jednej kompletacji, może byd składnikiem dla innej receptury.
      Kartoteka produktu jest bardzo podobna do zwykłej kartoteki towarowej. Posiada ona stan magazynowy, może byd przyjmowana i wydawana dokumentami innymi niż kompletacja. Produkt można zarówno wytworzyć w procesie kompletacji, lub kupić u zewnętrznego dostawcy; posiadany na stanie produkt można sprzedawać, przesuwać do innego magazynu itp. Zasadniczą różnicą pomiędzy kartoteką produktu i towaru jest to, że produkt posiada zakładkę Kompletacja, na której określamy składniki, z jakich może zostać „złożony” dany produkt. Dla produktu można określid tylko jedną listę składników. Jeżeli dany produkt (komplet) może byd składany wg różnych „przepisów”, wówczas możemy posłużyd się: Kartoteką recepturową – jeżeli jest to powtarzalny „przepis”, wg którego będziemy kompletowad dany produkt wielokrotnie (o tym w następnym rozdziale); Edycją listy składników podczas kompletacji – jeżeli jest to jednorazowe „odejście” od standardowej listy składników, np. dla składanego zestawu komputerowego została zastosowana inna karta graficzna (o edycji składników będzie w dalszych rozdziałach); Składnikami produktu mogą byd również usługi – oczywiście przy wykonaniu kompletacji usługa nie jest „ściągana” z magazynu, ale może ona wpływad na wartośd otrzymanego produktu.Kartoteka produktu
      DEMO