Gwarancja a niezgodność z umową

Wstęp

GWARANCJA A NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ - Program Studio Reklamacje od 2007 roku zostało wdrożone w wielu różnych brażach i dostosowane do specyfiki reklamacji w zależności od rodzaju wymagań.

Przy zakupie wielu towarów trwałego użytku bardzo często wraz z towarem konsument otrzymuje dodatkowo dokument gwarancyjny. Ustawa o sprzedaży konsumenckiej wyłącza w odniesieniu do sprzedaży konsumenckiej gwarancję kodeksową wprowadzając w jej miejsce gwarancję komercjalną. Gwarancja komercjalna obejmuje zapewnienia gwaranta jakości towaru konsumpcyjnego zawarte w dokumencie gwarancyjnym lub w reklamie. Jej udzielenie następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta w tymże dokumencie lub reklamie. Gwarant, czyli ten kto wystawił gwarancję, sam decyduje, czy udzieli gwarancji na swój towar, określ jej treść i zakres, np. liczbę napraw, warunki wymiany sprzętu na nowy lub zwrotu równowartości zapłaconej ceny, adresy serwisów. W praktyce najczęściej gwarantem jest producent, ale może nim być również sprzedawca, a także importer i hurtownik. Poprawnie wystawiona karta gwarancyjna powinna zawierać: nazwę i adres gwaranta, adres sklepu, gdzie towar kupiono, określenie rzeczy sprzedanej, datę transakcji, czas, na jaki udzielono gwarancji, adresy zakładów serwisowych. Karta gwarancyjna nie oznacza, że nabywca musi z niej skorzystać w razie konieczności reklamacji towaru. Jeżeli warunki jakie zaoferował gwarant ( np. wymiana towaru na nowy dopiero po pięciu nieskutecznych naprawach ), są dla klienta niekorzystne, może on wykorzystywać uprawnienia z tytułu niezgodności towaru z umową. Nie można dokładnie przewidzieć, co jest korzystniejsze: czy korzystanie z uprawnień z tytułu niezgodności, czy z gwarancji. Każda sytuacja jest inna i wymaga indywidualnej oceny. .
Gwarancja a niezgodność z umowąObowiązki sprzedawcyZasady reklamacji artykułów spożywczychDziennikProcedura reklamacyjnaKiedy obuwie nie podlega reklamacjiGwarancja