Obowiązki sprzedawcy

Reklamacje w branży spożywczej

OBOWIĄZKI SPRZEDAWCY - Reklamacja artykułów spożywczych ze względu na wysokie ryzyko zatruć pokarmowych wymaga szczególnego postępowania polegającego na ewidencji nie tylko faktu zgłoszenia i jego obsługi, ale także rejestracji zdarzeń związanych z badaniami mikrobilogicznymi.

Sprzedawca odpowiada za zgodność towaru z umową przez okres 2 lat. Ponadto sprzedawca jest zobowiązany do: zapewnienia w miejscu sprzedaży odpowiednich warunków techniczno-organizacyjnych umożliwiających wybór towaru, sprawdzenie jego kompletności, jakości oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów, ustosunkowania się do zgłaszanej mu reklamacji w czasie 14 dni od daty jej otrzymania, jeżeli zaś tego nie zrobi, konsument przyjmuje, że sprzedawca reklamacje uznał, zwrotu konsumentowi uzasadnionych wydatków poniesionych w związku z reklamacją, potwierdzenia na piśmie wszystkich istotnych elementów umowy w sytuacji, gdy jest to sprzedaż na raty, na przedpłaty, na zamówienie, wg wzoru lub na próbę oraz za cenę powyżej 2 tys. zł, a także zawsze na życzenie konsumenta – w takim potwierdzeniu powinny się znaleźć: oznaczenie sprzedawcy z jego adresem, data sprzedaży, nazwa o określenie towaru oraz cena, dołączenia do towaru wszelkich koniecznych informacji w języku polskim, umożliwiających konsumentowi dokonanie wyboru i prawidłowe użytkowanie towaru, podanie do wiadomości kupującego ceny jednostkowej oferowanego towaru oraz ceny za jednostkę miary, a sprzedaż nie może następować po cenie wyższej niż uwidoczniona na towarze, umieszczenia na towarze niepełnowartościowym dodatkowej informacji wymieniającej cechy decydujące o obniżeniu jego jakości ( wartości użytkowej ), które stanowią podstawę obniżenia ceny. Obok ceny obniżonej musi być przekreślona cena takiego samego towaru pełnowartościowego. Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji i żądać, by konsument zgłosił ją producentowi lub dostawcy, jeżeli konsument dochował wyżej wymienionych terminów. Ustawa wprowadza instytucję roszczenia zwrotnego ( regresywnego ) przysługujące sprzedawcy. W praktyce oznacza to, że po zaspokojeniu roszczenia konsumenta wynikającego z niezgodności towaru z umową ( np. naprawy lub wymiany ), sprzedawcy przysługuje 6-miesięczna możliwość dochodzenia odszkodowania od podmiotu wprowadzającego towar do obrotu. Sprzedawca może się starać o odszkodowanie z tytułu nienależytego wykonania zobowiązania ( art. 471 – 486 k.c. ). .
Obowiązki sprzedawcyZasady reklamacji artykułów spożywczychDziennikNumeracjaGwarancja a niezgodność z umowąProcedura reklamacyjnaKiedy obuwie nie podlega reklamacji