SoftwareStudio > Corax ERP > Księga handlowa

Księga handlowa


W module Księga Handlowa odbywa się księgowanie zdarzeń gospodarczych zarejestrowanych przy pomocy dokumentów w modułach Sprzedaż, Zakupy, Gospodarka magazynowa, Kasa/Bank, Rozrachunki, Środki Trwałe oraz Kadry i Płace.

KSIĘGA HANDLOWA -

W module Księga Handlowa odbywa się księgowanie zdarzeń gospodarczych zarejestrowanych przy pomocy dokumentów w modułach Sprzedaż, Zakupy, Gospodarka magazynowa, Kasa/Bank, Rozrachunki, Środki Trwałe oraz Kadry i Płace. System daje się tak skonfigurować, aby księgowania tych dokumentów przebiegały w pełni automatycznie. Księgowanie automatyczne usprawnia pracę, a jednocześnie eliminuje większość typowych błędów popełnianych w tradycyjnej technice księgowania. Do modułu KH można również zaimportować dokumenty wystawiane w oddziałach firmy.

Proces obróbki dokumentów w systemie księgowym Corax ERP można podzielić na następujące etapy.

  1. Tworzenie lub rejestrowanie dokumentów źródłowych. Realizowany jest głównie w innych modułach systemu związanych z dokumentami sprzedaży, zakupów, kosztów;
  2. Przenoszenie dokumentów do Księgi Handlowej. Realizowany jest on w opcji Funkcje administracyjne, przeniesione dokumenty do księgi nie podlegają już funkcji modyfikacji - blokada. Oznacza to, że Operator nie zdoła już poprawić faktury, która trafiła do księgi.
  3. Dekretacja dokumentów. ;Operacje dekretacji wykonuje się w opcji Księga Handlowa -> Dekretacja dokumentów. Wykonana może być ona automatycznie, półautomatycznie lub ręcznie.
  4. Księgowanie dokumentów. Operację księgowanie wykonujemy w opcji Księga Handlowa -> Dekretacja dokumentów. Jest to czynność nieodwracalna - powoduje zapis w dziennikach na trwałe. Operacja ta ma za zadanie nadać dokumentowi unikalny, kolejny numer w dzienniku i datę zaksięgowania. Zaksięgowane dokumenty otrzymują status K (zaksiegowany).

;

<


Polecamy: KSIĘGA HANDLOWA
Księga
księga handlowa księga handlowa

Corax ERP - Sprawozdania księgowe

System wyposażony został w mechanizm umożliwiający zdefiniowanie sprawozdań księgowych. Mogą to być: standardowe sprawozdania, takie jak Bilans czy Rachunek wyników; własne sprawozdania użytkownika - wskaźniki ekonomiczne itp.; Wartości sprawozdań pobierane są z zapisów na kontach Księgi Handlowej. Dla ułatwienia i skrócenia czasu potrzebnego na tworzenia nowych sprawozdań księgowych program umożliwia przenoszenie treści ze sprawozdań już istniejących do nowo tworzonych. Definicje sprawozdań finansowych mogą zawierać maksymalnie dwudziestopoziomową strukturę. Numeracja poszczególnych poziomów definiowana jest przez Użytkownika.

Corax ERP - Obroty dzienników księgowych

Opcja Obroty dziennika służy do przeglądania i drukowania zawartości dzienników księgowych. Przycisk Wykonaj generuje zestawienie w postaci tabeli zawierającej wszystkie zaksięgowane dokumenty jakie trafiły do dziennika we wskazanym okresie. W każdej pozycji prezentowany jest numer i data księgowania oraz sumaryczne kwoty dekretów.

Corax ERP - Zestawienie obrotów i sald

Zestawienie obrotów i sald to jedno z podstawowych zestawień w księgowości. Zestawienie obrotów i sald w module Księga Handlowa zawiera wszystkie typowe dla tego zestawienia kolumny i podsumowania. Zestawienie obrotów i sald można wydrukować korzystając z przycisku Drukuj. Wydruk można wykonać w jednym z dwóch układów: bez zapisów lub z zapisami. Drugi wariant będzie zawierał dodatkowo wszystkie zapisy kont w wybranym miesiącu. Stosuje się go przeważnie dla konkretnych kont, np. konta Rozrachunki z kontrahentami, gdyż dla wszystkich kont w miesiącu byłby bardzo długi.

Corax ERP - Księgowanie dokumentów

Operacja księgowania realizowana jest w tabeli Dekretacja dokumentów w opcji Operacje. Księgowanie: nadaje dokumentowi unikalny, kolejny numer w dzienniku; wpisuje datę zaksięgowania; blokuje możliwość edycji dekretów dokumentu; nadaje dokumentowi status K. Księgowanie dokumentów jest procesem nieodwracalnym. Pamiętać należy o tym, że większość zestawień księgowych potrafi korzystać z zapisów dokumentów roboczych czyli zadekretowanych, a nie zaksięgowanych. Umożliwia to przeprowadzenie symulacji danych przed ostatecznym zaksięgowaniem dokumentów.

Corax ERP - Obroty konta księgowego

Opcja Obroty konta w roku służy do prezentacji obrotów, obrotów narastająco i sald konta w podziale na lata i miesiące. Po wyborze opcji pojawi się okno dialogowe prezentujące zapisy powiązane z danym kontem księgowym.

Corax ERP - otwarty krąg kosztowy

Niezamknięty krąg kosztów to zestawienie, które prezentuje dokumenty z niezamkniętym kręgiem kosztów. Analiza ta wskaże wszystkie zadekretowane dokumenty, w których: - schemat księgowy, zawierał dekret na konto zespołu „4”, ale nie posiadał zapisów na konto „490” „Rozliczenie kosztów” oraz wskazania przeksięgowania na właściwe konto zespołu „5”, - pozycjom dokumentu, mającym w kartotece artykułu wskazane konto zespołu „4” nie przypisano konta zespołu „5”, - wybraną kategorią Operacji była kategoria z kontem przeciwstawnym zespołu „4”, lecz nie wskazano konta zespołu „5”. Dzięki zestawieniu, księgowość w łatwy i szybki sposób będzie mogła zobaczyć, które kwoty są nieprawidłowo zaksięgowane i usunąć wszelkie niespójności.

Corax ERP - dekretowanie dokumentów

Operacje dekretacji dokumentów księgowych (dowodów księgowych) wykonuje się w opcji Księgowanie dokumentów. Tabela ta zawiera wszystkie dokumenty przeniesione do KH z innych modułów (opcja Funkcje administracyjne -> Przenoszenie dokumentów do KH) oraz Polecenia księgowania (PK), zarówno już zaksięgowane jak i nie zaksięgowane. Operację dekretacji można wykonać na trzy sposoby: automatycznie, półautomatycznie, ręcznie. Polecany i najczęściej wykorzystywany jest sposób automatyczny. Zadekretowane dokumenty otrzymują status D i są traktowane jako dokumenty robocze (modyfikowalne). Można jednak na ich podstawie wykonywać wszelkie zestawienia, łącznie ze sprawozdaniami i deklaracjami. Umożliwia to przeprowadzenie symulacji danych przed ostatecznym zaksięgowaniem dokumentów.

Corax ERP - dokumenty PK polecenie księgowania

Polecenia księgowania są jedynymi dokumentami obsługiwanymi w całości w module Księga Handlowa. Służą one do rejestracji zdarzeń gospodarczych nie obsłużonych w części handlowo magazynowej np. naliczonej amortyzacji, comiesięcznych przeksięgowań itp. Dokument PK służy również do wprowadzenie bilansu otwarcia. Okresem dla takiego PK jest okres 00.

Corax ERP - przeksięgowanie kosztów

Opcja Konfiguracja przeksięgowania kosztów pozwala na zdefiniowanie kont niezbędnych do wykorzystania w systemie mechanizmu automatycznego przeksięgowania kosztów. Jeżeli chcemy zastosować mechanizm przeksięgowania kosztów, znacznik musi zostać zaznaczony. Spowoduje to wypełnienie pozostałych elementów formularza wartościami domyślnymi. Przy księgowaniu na Jedna cyfra oznaczająca zespól kont kosztów według rodzajów, najczęściej 4. dodaj dekret na Konto rozliczeniowe, najczęściej 490. i pytaj o zespół Jedna cyfra oznaczająca zespół kont kosztów według typów działalności, najczęściej 5. Mechanizm automatycznego przeksięgowania kosztów ma zastosowanie dla automatycznego dekretowania dokumentów FZ, PZ, KP, KW, BP, BW i RO.

Corax ERP - Schematy księgowe

Schematy księgowe są mechanizmem pozwalającym automatycznie dekretować dokumenty. Zawierają one definicje dekretów jakie mają zostać wykonane na danym dokumencie w procesie automatycznej dekretacji. System nie narzuca żadnych definicji księgowań, schematy tworzy Użytkownik dostosowując je do sowich dokumentów, swojego planu kont i to on odpowiada za ich merytoryczną poprawność. Stworzone schematy księgowe przypisuje się poszczególnym dokumentom w opcji Konfiguracja. Schematy wykorzystywane są także do księgowania list płac generowanych w module Kadry i Płace.

Corax ERP - Kategorie Operacji kasowych i bankowych

Tabela Kategorię Operacji dostępna w opcji Kasa/Bank wykorzystywana jest podczas tworzenia dowodów kasowych KP/KW oraz rejestracji dowodów bankowych BP/BW. Pozycje tabeli służą do określania konta przeciwstawnego na dowodzie kasowym /bankowym. Definiowaniem kategorii powinien zająć się księgowy, ale korzystać z nich mogą osoby nie znające zasad księgowości i obowiązującego planu kont. Możliwe jest to dzięki wprowadzeniu odpowiedniego opisu w polu Nazwa dla każdej kategorii.

Corax ERP - plan kont

W module Księga Handlowa przyjęto, że konto składa się z segmentów o długości trzech znaków oddzielonych poziomymi kreskami. Pierwszy segment stanowi syntetykę, dalsze trzy natomiast analitykę. Przykładowo następujące symbole są poprawnie zbudowanymi elementami planu kont: 100, 702-001, 401-004-005. Konto z przypiętą kartoteką rozwijane jest automatycznie przez system w momencie pojawienia się zapisów dla danej pozycji kartoteki. Unikamy w ten sposób bardzo niewygodnego i pracochłonnego zakładania z góry kont np. dla wszystkich kontrahentów.

Corax ERP- konta pozabilansowe

Zaznaczenie konta w zakłądowym planie kont powoduje potraktowanie danego konta jako pozabilansowego. Znacznik jest dostępny dla kont syntetycznych, na których nie było żadnych zapisów. Zapisy na kontach pozabilansowych nie są brane pod uwagę w bilansowaniu kont.

Corax ERP - okresy sprawozdawcze

Podstawowym okresem obrachunkowym w systemie jest jeden miesiąc. Bilans otwarcia nowego roku jest również traktowany jako normalny okres obrachunkowy. Każdy okres oznaczony jest numerem. Bilans otwarcia ma numer 00, styczeń - 01, luty - 02 itd. Rok obrachunkowy składa się więc z 13 okresów. Początek roku obrachunkowego ustala Użytkownik i może to być dowolna data roku kalendarzowego. W większości firm rok obrachunkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym.

Corax ERP - Automatyczne generowania bilansu otwarcia BO

W procesie automatycznego generowania bilansu wykorzystywane jest funkcja Naliczenie sald dostępna w opcji Okresy. Generuje ona salda kont analitycznych dla dowolnych okresów, w tym dla okresu 12 czyli ostatniego w roku obrachunkowym. System nie narzuca żadnego terminu związanego z funkcja generowania bilansu otwarcia. Operację można przeprowadzić w dowolnym momencie nowego roku. Względy praktyczne przemawiają za tym, aby Operację tę wykonać po zamknięciu miesiąca grudnia poprzedniego roku.

Corax ERP - bilans otwarcia

Istnieje kilka sposobów wprowadzenia startowych informacji o obrotach kont. Wybór powinien być uzależniony np. od momenty roku obrachunkowego w jakim przeprowadzane jest wdrożenia jak również od ilości kontrahentów z którymi firma prowadzi rozrachunki. Jeden ze sposobów polega na wprowadzenie dokumentem PK do okresu 00 bilansu otwarcia z początku roku, a następnymi PK do poszczególnych miesięcy sumarycznych obrotów wszystkich kont. Otrzymujemy w ten sposób pełną informację o tym co się działo (sumarycznie) na kontach we wszystkich miesiącach przed wdrożeniem systemu. Pozwala to np. wykonać sprawozdania księgowe za cały rok czy za poszczególne miesiące.

Corax ERP - dzienniki księgowe

System zakłada istnienie wielu dzienników księgowań. Każdy księgowany dokument musi być przypisany do konkretnego dziennika. Na początku system generuje jeden dziennik o symbolu 1 i nazwie Dziennik podstawowy. W praktyce spotyka się podział dzienników na Dziennik zakupów; Dziennik sprzedaży; Dziennik kasowy; Dziennik bankowy; Dziennik dla pozostałych dokumentów księgowych.

Corax ERP - wdrożenie księgi handlowej

Wdrożenie Księgi Handlowej jest bardzo ważnym momentem, gdyż to jak zostanie przeprowadzone ma znaczenie dla dalszej pracy systemu. Wdrożenie KH polega nie tylko na ustawieniach w samym module Księga Handlowa ale sięga także do innych opcji systemu współpracujących z księgowością.

Skontaktuj się z nami

SoftwareStudio
533 32 26 26

kontakt@softwarestudio.com.pl