SoftwareStudio > Technologie informatyczne > Aplikacja Internetowa

Aplikacja Internetowa


Aplikacja Internetowa - jak to działa? Aplikacja Internetowa – zwana również aplikacją webową, to program komputerowy, który pracuje na serwerze i komunikuje się poprzez sieć komputerową z hostem użytkownika komputera z wykorzystaniem przeglądarki internetowej użytkownika, będącego w takim przypadku interaktywnym klientem aplikacji internetowej.

WYKORZYSTANIE APLIKACJI INTERNETOWEJ. - Sieć www była pierwotnie używana wyłącznie do dostarczania statycznych stron zawierających tekst i obrazki. Oprogramowanie serwera www było stosunkowo proste, wystarczyło że odbierał on żądania stron identyfikujące adres URL pliku, pobierał plik o wskazanej nazwie z dysku serwera i zwracał go do klienta. Takie rozwiązanie było wystarczające w czasach prehistorycznych, kiedy wszytskie dane na stronach www były statyczne (treść stron się nie zmieniała, nie było potrzeb pobierania danych wejściowych, algortymów itp. oraz strony www miały być dostępne dla wszystkich. W celu rozwiązania problemów statycznych stron www, wymyślono że na serwerze musi pracować aplikacja, która dynamicznie generuje strony dla klienta. Serwer www musi zapewnić też metodę pobierania od użytkownika danych wejściowych na potrzeby algorytmów działającyh po stronie serwera wraz z metodą wysyłania wyników z powrotem do użytkownika. Ponieważ niektóre dane (albo ogromna ich większość w przypadku aplikacji biznesowych) są prywatne - czyli dostęp musi być ograniczony, serwer www musi sprawdzić, kim jest użytkownik
żródło: David S.Platt "Podstawy Microsoft .NET"

Co to jest usługa sieciowa?

Jako że najlepiej tłumaczy się na przykładzie, dlatego ja również nim się posłużę. Wyobraźmy sobie taką sytuację, gdzie dokonujemy transakcji płatniczych przy pomocy karty kredytowej. Potrzebna jest metoda sprawdzania tej karty. Oczywiście można taką metodę umieszczać w każdej aplikacji dla każdego sklepu, stacji benzynowej czy restauracji. Jednak aplikacje te nie mają i najprawdopodobniej nigdy nie będą miały ze sobą nic wspólnego, dlatego ten sam algorytm należałoby umieścić w każdej z nich. Kolejny przykład: co jakiś czas Narodowy Bank Polski publikuje kursy walut. Jak w odpowiednim czasie powiadomić wszystkie kantory i inne banki o zmianie ceny waluty? Właśnie tutaj z pomocą przychodzą usługi sieciowe (usługi internetowe). Są to metody udostępniane w sieci, z których mogą korzystać inne aplikacje. W powyższych przykładach usługa taka umieszczona byłaby na serwerze banku. Wtedy pisząc aplikację kliencką jedyne co musimy zrobić to odwołać się do tej metody. Odwołanie następuje poprzez sieć (Internet). Takie rozwiązanie ma wiele zalet, jedną z nich jest fakt, że wszelkie zmiany (np. zmiana algorytmu walidacji karty) dokonywane będą tylko w jednym miejscu. Drugą zaletą jest to, że programiści aplikacji klienckich nie muszą znać algorytmów wykorzystanych w usłudze.


Jak korzystać z usług internetowych ?

Aby móc korzystać z usług internetowych, należy mieć odpowiednią ilość dostępnego miejsca na dysku jakiegoś serwera WWW, na którym umieścimy naszą aplikację świadczącą usługi poprzez Internet. W artykule zarówno usługa jak i aplikacja kliencka będzie umieszczona na lokalnym komputerze (localhost), na którym wcześniej uruchomiono usługę WWW. W systemie Windows można taką usługę uruchomić instalując Internet Information Services (IIS), Internetowe Usługi Informacyjne. Po skonfigurowaniu i uruchomieniu serwera WWW konieczne jest również zarejestrowanie ASP.NET w wersji 1.1 w usłudze WWW. Jednym ze sposobów jest uruchomienie instalatora znajdującego się w domyślnym katalogu instalacyjnym Microsoft .NET Framework

Technologia internetowa
Pierwszym etapem tworzenia usługi internetowej jest wybór sposobu komunikacji pomiędzy serwerem świadczącym tę usługę a klientem. Najlepszym kanałem byłby kanał bezpołączeniowy, stąd też technologie takie jak DCOM, CORBA czy JAVA RMI nie nadają się do tego. Protokołami w pełni dostosowanymi do pracy w sieci są HTTP (Hypertext Transfer Protocol) oraz SMTP (Simple Mail Transfer Protocol). Ten pierwszy działa na zasadzie żądanie/odpowiedź, natomiast drugi zapewnia rutowalny protokół wymiany informacji w ramach komunikacji asynchronicznej. Kolejnym problemem w dzisiejszym Internecie jest problem zabezpieczeń. Oba wspomniane protokoły z reguły są udostępniane w przedsiębiorstwach oraz administratorzy pozostawiają otwarte porty do pracy dla tych protokołów. HTTP zapewnia komunikację bezpołączeniową, tzn. nie korzysta z nieprzerwanego połączenia z klientem. Natomiast SMTP będąc asynchronicznym w przypadku niepowodzenia w transmisji danych dokonuje próby jej wznowienia.

Kolejnym krokiem jest wybór schematu kodowania dla przesyłanych danych. Doskonale nadaje się do tego XML (Extensible Markup Language). Jest on niezależny od platformy, oferuje obsługę wspólnego systemu typów oraz standardowych zbiorów znaków. W XML oferującym kodowanie tekstowe uniknięto problemów z konwencją kodowania liczb na różnych platformach (little endian na Intelu, czy big endian na innych). Z problemami tymi muszą borykać się wspomniane wcześniej technologie DCOM, CORBA czy JAVA RMI. Ponadto niektóre protokoły, jak np.: SMTP korzystają tylko z tekstowych schematów kodowania.


Dalej potrzebna jest jednolita konwencja formatowania. Konieczne stało się uniezależnien


Polecamy: APLIKACJA INTERNETOWA
Aplikacja
aplikacja internetowa aplikacja internetowa aplikacja internetowa
Internetowa
aplikacja internetowa aplikacja internetowa

Intranet

Intranet – sieć komputerowa ograniczająca się do komputerów w organizacji, przypomina więc Internet, z tym jednak zastrzeżeniem, że jest ograniczony do wybranej grupy osób w sieci lokalnej ewentualnie globalnej. /extranet/.
INTRANET

Aplikacja webowa

Aplikacje WEBowe (www) to rozwiązania informatyczne pozwalającę na pracę za pomocą przeglądarki internetowej. W celu rozwiązania problemów statycznych stron www, wymyślono że na serwerze musi pracować aplikacja, która dynamicznie generuje strony dla klienta. Serwer www musi zapewnić też metodę pobierania od użytkownika danych wejściowych na potrzeby algorytmów działających po stronie serwera wraz z metodą wysyłania wyników z powrotem do użytkownika. SoftwareStudio tworzy b>aplikacje Internetowe/b> w technologii ASP.net, JQuery, HTML5 + CSS3.
APLIKACJA WEBOWA

ASP.net

ASP.NET – rozwiązanie stworzone przez Microsoft, służący do budowania dynamicznych stron internetowych, aplikacji internetowych i XML-owych usług sieciowych. ASP.NET jest częścią platformy .NET i następcą technologii ASP. Jest oparte na CLR, pozwalając programistom na używanie dowolnego języka dostępnego w platformie .NET.

Testowanie usługi

Dokumentacja WSDL udostępnia nam mechanizmy do testowania usługi. Klikając nazwę metody ValueQuery otwieramy stronę zawierająca pole na wpisanie wartości. Aby móc korzystać z usługi udostępnianej poprzez WWW konieczne jest dodanie do niej odniesienia. W tym celu klikamy Add Web Reference z menu Project. W polu URL możemy podać adres do naszej usługi, lub jeśli go nie znamy klikamy odpowiedni link w oknie Start Browsing for Web Services. programista jest zwolniony z konieczności studiowania specyfikacji protokołów transportowych oraz całego zaplecza implementacyjnego usługi internetowej. Jego zadaniem pozostała jedynie strona merytoryczna, czyli to co faktycznie usługa ma robić. Drugą ważną sprawą jest to, że usługi tworzone na platformie .NET, wykorzystujące protokół SOAP oparty o kodowanie w formacie XML są uniezależnione od platformy sprzętowej, działają w dowolnym systemie Operacyjnym obsługującym podstawowe protokoły transportowe, takie jak HTTP czy SMTP. Z tego też względu usługi nie wymagają otwierania dodatkowych portów dla danych, lecz korzystają z tych, na których pracują wyżej wymienione protokoły. Zwyczajowo są to odpowiednio port 80 i 25. Pierwszy z nich obsługuje strony WWW, drugi pocztę elektroniczną, czyli w większości przypadków administratorzy pozostawiają je otwarte. Zagadnienie usług sieciowych jest rozległe. W artykule starałem się jedynie pokazać podstawowe pojęcia związane z ich tworzeniem.

Co to jest usługa sieciowa?

Wyobraźmy sobie taką sytuację, gdzie dokonujemy transakcji płatniczych przy pomocy karty kredytowej. Potrzebna jest metoda sprawdzania tej karty. Oczywiście można taką metodę umieszczać w każdej aplikacji dla każdego sklepu, stacji benzynowej czy restauracji. Jednak aplikacje te nie mają i najprawdopodobniej nigdy nie będą miały ze sobą nic wspólnego, dlatego ten sam algorytm należałoby umieścić w każdej z nich. Kolejny przykład: co jakiś czas Narodowy Bank Polski publikuje kursy walut. Jak w odpowiednim czasie powiadomić wszystkie kantory i inne banki o zmianie ceny waluty? Właśnie tutaj z pomocą przychodzą usługi sieciowe (usługi internetowe). Są to metody udostępniane w sieci, z których mogą korzystać inne aplikacje. W powyższych przykładach usługa taka umieszczona byłaby na serwerze banku. Wtedy pisząc aplikację kliencką jedyne co musimy zrobić to odwołać się do tej metody. Odwołanie następuje poprzez sieć (Internet). Takie rozwiązanie ma wiele zalet, jedną z nich jest fakt, że wszelkie zmiany (np. zmiana algorytmu walidacji karty) dokonywane będą tylko w jednym miejscu. Drugą zaletą jest to, że programiści aplikacji klienckich nie muszą znać algorytmów wykorzystanych w usłudze.

Jak korzystać z usług internetowych ?

Aby móc korzystać z usług internetowych, należy mieć odpowiednią ilość dostępnego miejsca na dysku jakiegoś serwera WWW, na którym umieścimy naszą aplikację świadczącą usługi poprzez Internet. W artykule zarówno usługa jak i aplikacja kliencka będzie umieszczona na lokalnym komputerze (localhost), na którym wcześniej uruchomiono usługę WWW. W systemie Windows można taką usługę uruchomić instalując Internet Information Services (IIS), Internetowe Usługi Informacyjne. Po skonfigurowaniu i uruchomieniu serwera WWW konieczne jest również zarejestrowanie ASP.NET w wersji 1.1 w usłudze WWW. Jednym ze sposobów jest uruchomienie instalatora znajdującego się w domyślnym katalogu instalacyjnym Microsoft .NET Framework.

Skontaktuj się z nami

SoftwareStudio
533 32 26 26

kontakt@softwarestudio.com.pl